2017: het jaar van samenwerking én datagedreven analytics voor zakelijke finance

Focus op zakelijke ecosystemen, customer experience en kunstmatige intelligentie: de voornaamste trends

Basware voorspelt dat de groeiende behoefte aan analytics zowel de samenwerking tussen Inkoop, Finance en Treasury als de externe samenwerking via B2B-netwerken in 2017 zal verbeteren. Aansluitend zal de industrie zich richten op de customer experience en het toevoegen van kunstmatige intelligentie aan oplossingen om zo organisaties te helpen om meer uit hun data te onttrekken.

“Organisaties dienen zich flexibel op te stellen in deze snelbewegende economie”, zegt Vesa Tykkyläinen, CEO van Basware. “Dit vereist transparantie in het gehele purchase-to-pay-proces zodat zij gebruik kunnen maken van mogelijkheden, problemen kunnen aanpakken en zakelijke beslissingen kunnen nemen. Aan de andere kant: de noodzaak voor bedrijven om de leveranciersrelatie te versterken en goed contact te hebben met handelspartners wordt alleen maar belangrijker. Een cloudgebaseerde oplossing met een gebruikerservaring die vergelijkbaar is met webwinkels via een zakelijk netwerk wordt hierbij onontbeerlijk.”

Hierna komen de zes belangrijkste trends voor het B2B finance-landschap, volgens Basware.

#1 De behoefte aan transparantie versnelt analytics, interne samenwerking én samenwerking met andere zakelijke ecosystemen

De noodzaak drijft finance- en inkoopprofessionals om verder te automatiseren binnen het gehele purchase-to-pay-proces, grenzen tussen verschillende departementen te doen verdwijnen en kritische informatie in te winnen over leveranciers, aankopen, uitgaven en cashflow. Door meer analytics, dashboards en rapporten kunnen belangrijke stakeholders data bekijken, knelpunten analyseren en mogelijkheden benutten. Parallel aan de focus op de interne samenwerking zullen bedrijven zakelijke ecosystemen opzetten om zo contact te leggen met handelspartners over de hele wereld.

#2 Consumer experience is leidend

Zakelijke gebruikers verwachten gebruiksvriendelijkheid. De millennial generatie heeft aangespoord tot deze transformatie op de werkvloer. Cloudgebaseerde en mobiele technologieën én makkelijk te gebruiken dashboard analyses maken het werk voor finance en inkoopprofessionals makkelijker.

#3 Kunstmatige intelligentie

Robotic Process Automation (RPA) is opgenomen in purchase-to-pay-oplossingen en biedt een hoge mate van efficiëntie. Technologieproviders zetten deze lijn door met meer Kunstmatige Intelligentie en machine learning in toekomstige oplossingen. Hierdoor kunnen bedrijven slimme mogelijkheden in hun financiële, zakelijke processen toepassen.

#4 Blockchain voor meer groei in de financiële supply chain

Bedrijven zullen naar mogelijkheden blijven zoeken om financiële transacties te ontdekken. De blockchain-technologie heeft de potentie om het speelveld van werkkapitaaloptimalisatie en networked purchase to pay verder open te breken.

#5 De massa moedigt e-procurement aan

In het nieuwe jaar zullen bedrijven meer collective- en crowd-sourced aankopen doen waardoor het voor iedereen mogelijk wordt informatie te delen. Denk aan leveranciersreviews en om samen aan bedrijfsdoelstellingen te werken (zoals kostenreductie).

#6 MVO blijft belangrijk

Bedrijven zullen zich op Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (MVO) blijven richten. Hun geloof om waste te reduceren en het creëren van een papierloze zakelijke omgeving zal ook papieren factureerprocessen en andere processen positief beïnvloeden. Het groeiende belang van MVO zal niet alleen invloed hebben op de producten die bedrijven verkopen, maar ook hoe deze omgaat met het milieu en met welke bedrijven er zaken worden gedaan. Hierbij wordt onder meer gekeken naar hun CO2-uitstoot en hun MVO-initiatieven.

20161222-Trends-2017-NL.doc

DOC - 59 Kb