#20cm: de nieuwe campagne van Geef om Haar

Campagne voorgesteld tijdens Race for the Cure Antwerpen met recordaantal van 6.073 deelnemers

Het mysterie rond de hashtag #20cm is eindelijk opgelost: vandaag lanceerde de nationale borstkankercampagne Think-Pink samen met haar partner Samsung de nieuwe campagne van Geef om Haar, de permanente actie waarbij mensen hun haar doneren of bijdragen tot het Geef om Haar Fonds om zo vrouwen met kanker te steunen. De lancering gebeurde tijdens Race for the Cure in Antwerpen, wereldwijd het grootste evenement in de strijd tegen borstkanker. Een recordaantal van 6.073 deelnemers verscheen aan de meet voor een looptocht van 6 km of een wandeling van 3 km, waaronder 650 lotgenoten. 1.500 mensen genoten bovendien van een heerlijke biobrunch. Tegelijk werden op de Gedempte Zuiderdokken in Antwerpen maar liefst 74 paardenstaarten geknipt.

Copyright Race for the Cure pictures: Jonas Roosens

Race for the Cure

De Race for the Cure is wereldwijd het grootste loop- en wandelevenement in de strijd tegen borstkanker. De organisatie is in handen van vzw Think-Pink, in samenwerking met LOGO Antwerpen en Stad Antwerpen. Op het programma stond 6 km lopen of 3 km wandelen vanop de Gedempte Zuiderdokken. Daarmee vierden lotgenoten hun overwinning op borstkanker, steunden deelnemers dierbaren in hun strijd tegen de meest voorkomende kanker bij vrouwen en herdachten ze al wie de strijd verloor.

#20cm

Sedert 13 september zag je in en rond Brussel billboards verschijnen met een foto van een vrouw die tussen haar beide wijsvingers een afstand van 20cm aangaf. Zonder logo, enkel met de hashtag #20cm. Kort daarop volgden ook tientallen influencers en VIP’s zoals Eva Daeleman, Rani De Coninck, Noémie Happart en Tatyana Beloy hun voorbeeld, en postten eveneens een foto van zichzelf, in min of meer dezelfde houding. Als iemand vroeg waarom, hielden ze de lippen stijf op elkaar. Tot vandaag: de teasende foto’s maken onderdeel uit van de nieuwe campagne van Geef om Haar, sinds 2008 een permanente actie van de nationale borstkankercampagne Think-Pink.

Paardenstaarten inzamelen

Jaarlijks krijgen 10.778 vrouwen en mannen in ons land te horen dat ze borstkanker hebben. Dat is 1 vrouw op 9. Haarverlies is één van de meest ingrijpende aspecten bij de behandeling van kanker: voor 60% van de vrouwen is dit zelfs het meest pijnlijke en ingrijpende aspect van hun ziekte. Ongeveer 8% overweegt zelfs om chemotherapie te weigeren, omdat ze hun haar niet willen verliezen. Ook al betekent dit dat hun leven in gevaar komt.

De Geef om Haar-campagne ontstond eind 2008 en heeft als doel zoveel mogelijk paardenstaarten inzamelen om mensen met kanker een hart onder de riem te steken. “Ons haar bepaalt hoe we eruitzien en hoe we ons voelen”, zegt oprichter en voorzitter Heidi Vansevenant van vzw Think-Pink. “Het eerste wat we zien als we ’s morgens in de spiegel kijken, is ons haar: is het vettig, moet ik het vandaag wassen, wordt het een staart of draag ik het los vandaag? Als het lang is, willen we kort haar. Is het geknipt, willen we het toch weer laten groeien. Het is ook het eerste waar ik aan dacht toen ik mijn kankerdiagnose kreeg. Ga ik nu mijn haar verliezen? Ik had al sjaaltjes gekocht, terwijl ik niet eens wist of ik wel chemo moest krijgen.”

Pruiken zijn een oplossing, maar die zijn duur. Voor vele vrouwen zelfs onbetaalbaar. “Geef om Haar is een heel concrete actie. Als betaalmiddel vragen we een staart van minstens 20 centimeter. Dat is een grotere inspanning dan 40 euro doneren, dat beseffen we. Dat haar verkopen we aan een Belgische pruikenfabrikant die het per kilo opkoopt. En dan is er dubbele winst. De fabrikant heeft Europees haar – niet makkelijk te vinden – en kan daar pruiken mee maken. De meeste pruiken zijn gemaakt met chemisch behandeld Aziatisch haar van beduidend mindere kwaliteit, wat voor Europese vrouwen een minder natuurlijk resultaat geeft. Langs de andere kant gebruiken wij het geld dat we voor het haar krijgen om borstkankerpatiëntes die het financieel moeilijk hebben te helpen om een pruik te kopen. Wie het nodig heeft, krijgt van ons 200 euro voor een pruik. Hiervoor werken we samen met de sociale diensten van de ziekenhuizen.”

Sinds haar ontstaan hielp het Geef om Haar Fonds al meer dan 4.000 vrouwen financieel bij de aankoop van een pruik. Per maand ontvangt het fonds zo’n drieduizend staarten en bovendien stromen nu zelfs zo’n dertig staarten per week binnen van overal ter wereld. Heidi Vansevenant: “We krijgen staarten toegestuurd uit Frankrijk, Marokko, Canada en zelfs Singapore. Vaak zit er een brief bij met uitleg waarom ze het doen. Een vrouw die haar mama verloor aan borstkanker. Of een jong meisje dat zelf tegen kanker vocht. We kunnen jammer genoeg niet iedereen een antwoord sturen, maar dat verwarmt onze harten enorm.”

think-pink.be/20cm

Nieuw dit jaar is dat mensen nu hun voor- en nafoto’s van de knipbeurt kunnen delen om de actie extra kracht bij te zetten. Hiervoor ontwikkelde Samsung de website think-pink.be/20cm. Uploaden gaat heel gemakkelijk, en de foto’s kunnen daarna vlot gedeeld worden op sociale media, met de hashtag #20cm. De foto’s werken heel inspirerend, en zetten mensen aan om hetzelfde te doen.

Samsung S7 en S7 Edge in Rose Gold

Samsung is al bijna tien jaar trouwe partner van Think-Pink. Ze stonden mee aan de wieg en hielpen de jonge organisatie financieel van de grond te komen. Om die tienjarige samenwerking extra onder de aandacht te brengen, verleende Samsung middelen en medewerking aan deze campagne. Bovendien stelt het bedrijf speciale Rose Gold-versies van de Samsung S7 en S7 Edge voor. Bij elke aankoop gaat er 10 euro naar Think-Pink en krijgt de koper er gratis een Charm activity tracker bij.

Knipbeurt

Wil je zelf ook je haar schenken? Dat kan op drie manieren:

- Op een knipdag: Think Pink organiseert regelmatig knipdagen, maar vaker worden dergelijke acties door andere mensen georganiseerd: leerlingen op een middelbare school, een kappersschool op hun opendeurdag, een damesvoetbalclub, etc.

- Op de site think-pink.be/geefomhaar vind je meer dan 300 Geef om Haar-kappers. Daar kun je terecht om je staart van minstens 20 cm te laten knippen en krijg je een gratis coupe en brushing.

- Ga je liever naar je eigen kapper, en is die nog geen Geef om Haar-kapper, dan kun je via de website een enveloppe vragen waarmee je je staart gratis kan opsturen.

Wil je graag meer informatie? Contacteer de sociale dienst van je ziekenhuis of mail rechtstreeks naar [email protected].