Basware maakt einde aan frauduleuze facturen en dubbele betalingen

Basware voorspelt dat oplossingen voor leveranciersinformatie en cloudgebaseerde purchase-to-pay een einde maken aan het al zeer lang bestaande probleem van dubbele en nepfacturen. Basware is voortdurend bezig met innovaties voor betere informatiebeheermogelijkheden voor leveranciers zodat klanten eenvoudig leveranciersgegevens kunnen maken, onderhouden en verifiëren. Hierdoor kan worden voorkomen dat bedrijven per ongeluk facturen ontvangen en betalen of valse facturen frauduleus verwerken.

"Zowel dubbele als frauduleuze facturen hebben invloed op bedrijfs- en aandeelhouderswaarde. Fouten in de factuurverwerking, inefficiënte handmatige processen en slechte gegevenskwaliteit leiden ertoe dat bedrijven leveranciersfacturen dubbel betalen. Dan zijn er frauduleuze facturen die de typische organisatie 5% van de jaaromzet kunnen kosten, aldus de Association of Certified Fraud Examiners", stelt Teemu Toroi, directeur Data Services bij Basware. "Maar deze twee problemen hebben één ding gemeen: ze kunnen beide door technologie worden opgelost."

Basware's purchase-to-pay-oplossing stelt klanten in staat bijzonder effectief te zijn in het elimineren van dubbele betalingen en het voorkomen van fraude:

Valideer elke inkomende factuur: Basware’s oplossing is de enige op de markt die alle facturen kan gebruiken (papier, elektronisch, EDI / XML, PDF  directe, indirecte PO- en niet-PO-uitgaven) en converteert deze documenten in elektronische facturen (met gestructureerde gegevensformattering voor machine reading zonder menselijke tussenkomst). Hierdoor krijgen organisaties totale zichtbaarheid over elke factuur in behandeling en de kans op menselijke fouten wordt weggenomen. Elke factuur is gevalideerd om te controleren op dubbele facturen en juiste matching.

Laat leveranciers hun informatie bezitten: bedrijven nodigen hun leveranciers eenvoudig online uit voor Basware Network, 's werelds grootste open zakelijke netwerk. In dit netwerk kunnen leveranciers inkooporders ontvangen, facturen elektronisch verzenden en controle krijgen over hun eigen leveranciersinformatie. Hiermee wordt handmatig databeheer van de afnemers verwijderd en wordt ervoor gezorgd dat bedrijfsinformatie altijd up-to-date is.

Voorzie leveranciersgegevens met informatie van derden: Basware-klanten kunnen leveranciersinformatie combineren met bedrijfsinformatie uit de wereldwijde database van Dun & Bradstreet waardoor een betere transparantie van de supply chain ontstaat.

Toroi besluit: "De eerste stap om dubbele en valse facturen te elimineren is door niet langer het gebrek aan zichtbaarheid en datafragmentatie te accepteren. Bedrijven moeten op een systematische manier beginnen met het beheren van leveranciersinformatie die niet alleen de crediteuren maar ook de inkoop ten goede komt. Dit is echte samenwerking tussen crediteuren en inkoop."

20180410 Fraude NL.doc

DOC - 52 Kb