Brusselse stadhuis kleurt roze in de strijd tegen borstkanker

Vrijdag 30 september 2016 — Op 1 oktober wordt het Brusselse stadhuis voor het eerst in het roze gehuld. Zo geeft de hoofdstad het startschot voor de internationale borstkankermaand oktober en zet ze mee haar schouders onder de boodschap van de nationale borstkankercampagne Think-Pink: geef borstkanker geen kans.

Tijdens oktober = borstkankermaand wil Think-Pink inzetten op sensibilisering en het belang van screening benadrukken. Dat doet de vzw via 250.000 roze lintjes die over het hele land verspreid worden, maar ook acties zoals deze onderstrepen dat.

Roze traditie

“Door het stadhuis in het roze te laten baden, wil het stadsbestuur haar medeleven en verbondenheid tonen met lotgenoten en hun naasten. Met het roze willen we moed geven aan iedereen die strijdt tegen borstkanker”, aldus Brussels schepen van Openbare Werken Els Ampe (Open Vld). “De wisselende sfeerverlichting is een hommage aan de diversiteit en verdraagzaamheid van onze stad.”

Think-Pink is blij met het sterke signaal van het Brusselse stadsbestuur. “Zo sluit onze hoofdstad aan bij een wereldwijde traditie om belangrijke gebouwen in het roze te kleuren tijdens de borstkankermaand oktober”, besluit Think-Pinkoprichter en -voorzitter Heidi Vansevenant.

Steun van veel politici

Op 15 september gaf Think-Pink het startschot voor de oktobercampagne samen met minister van Volksgezondheid Maggie De Block. Ook heel wat andere politici spelden in oktober het lintje op en delen foto’s op social media: onder andere Jo Vandeurzen, Liesbeth Homans, Rudy Demotte, Philippe De Backer, Wouter Beke, Geert Bourgeois, Sophie Pécriaux, Fadila Laanan, Isabelle Weykmans, Nadja Vananroye, Angela Quaranta, Isabelle Simonis, Didier Gosuin, Maxime Prévot, Stijn Van Baelen, Peter Mertens en Carlo Di Antonio.

Het Brusselse stadhuis kleurt roze op zaterdag 1 oktober vanaf 18 u.