De nieuwe rol van de CFO: hoe zij hun functie kunnen overstijgen tot visionair

Door Niclas Rosenlew, CFO, Basware

De titel ‘Chief Financial Officer’ is geen goede omschrijving meer voor de CFO. Vandaag de dag gaat deze rol veel verder en is die meer visionair en breder dan ooit tevoren. Voor het zakendoen in zijn totaliteit maken de toegenomen concurrentie en snelle veranderingen deze rol nog crucialer. CFO’s zijn zich bewust van deze nieuwe ‘eisen’. Dus wat is de definitie van de nieuwe CFO en wat weerhoudt hen van de verschuiving naar deze visioniaire rol?

De veranderende mind-set van de CFO vereist een outside-in benadering van de organisatie. Dit betekent een nog acutere bewustwording van de marktcontext zoals het identificeren, opsporen en analyseren van de concurrentie en van factoren zoals veranderende regelgeving of politieke situaties. Dit is een enorm uitgebreide lijst aan data en inzichten en CFO’s zullen deze factoren ongetwijfeld zoeken en vinden. Het verschil is dat dit uitgebreidere zakendoen steeds meer verwacht wordt van de CFO, rondom zijn outside-in standpunten.

Deze nieuwe aanpak is een winsituatie voor zowel de CFO als de onderneming. De nieuwe rol is meer die van een leider, die strategisch advies en inzichten geeft door het identificeren en maximaliseren van de groeimogelijkheden. De nieuwe CFO faciliteert niet langer de groeimogelijkheden, maar is nu zelf de drijvende kracht erachter.

Een belangrijk verschil is de mogelijkheid om operationele efficiëntie breder te trekken. Door het verkrijgen van een strategisch overzicht over alle financieel gerelateerde processen kan hij ervoor zorgen dat het bedrijf concurrentievoordeel behaalt als resultaat. Als er bepaalde efficiëntiewinsten kunnen worden gevonden, dan moet de CFO hierin de absolute kampioen zijn. Dit omvat een vergaand begrip van de potentiële voordelen (zowel strategisch als operationeel) en de mogelijkheid om die effectief te vertalen naar de bedrijfsactiviteiten.

Dit is de doelstelling, maar wat weerhoudt deze visie van de CFO om realiteit te worden? Een reden zal velen bekend voorkomen: het managen van verwachtingen. Dit omvat ook de verwachtingen van de CEO die steeds meer strategische waarde eist maar ook die van de overige executives of teams die informatie nodig hebben voor het nemen van beslissingen. De verschuiving in deze rol vereist dat men wegen vindt om aan die mogelijkheden vast te houden om op tijd zakelijke inzichten en informatie te leveren én te beschikken over een overall focus van de meer strategische rol. Hoe kan de CFO dit in evenwicht houden? Wederom: dit dient uit efficiëntie voort te vloeien – mogelijkheden vinden om die zichtbaarheid te handhaven en snel informatie te vinden, zonder dat dit een heet hangijzer wordt.

Om ervoor te zorgen dat er meer tijd wordt besteed aan toegevoegde waarde dan aan processen, dienen CFO’s proactief naar middelen op zoek te gaan die hen hierbij kunnen bijstaan. Het zal helpen bij het verhogen van de efficiëntie, maar zal ook bijdragen aan het strategische beleid en niet eerder aangesproken potentieel ontsluiten. Betere processen zullen leiden tot een verbeterde cashflow.

Tenslotte: een andere factor die CFO’s ervan weerhoudt om deze verandering in hun rol door te voeren, zijn zaken die zij zelf niet kunnen beïnvloeden. Omdat markten veranderen, nieuwe zakelijke modellen zich aandienen, nieuwe regels worden geïntroduceerd, politieke druk verandert en valuta sterker worden of afzwakken: de CFO wordt steeds vaker blootgesteld aan nieuwe factoren die zij in hun consultancy kunnen opnemen. Dit is onvermijdelijk, maar meteen een mogelijkheid om de storm te doorstaan en de CFO tot een succes te maken.

De volgende stap in de evolutie van de CFO is enerverend te noemen, en daar blijft het niet bij – de rol van de CFO kan in de nabije toekomst de meest voor de hand liggende stap voor de CEO worden. CFO’s zijn klaar voor meer erkenning en willen een grotere impact dan ooit tevoren. CFO-visionairs moeten bepaalde hordes overwinnen, maar met een goed fundament ligt deze (nieuwe) rol binnen handbereik.

20160823-De-nieuwe-CFO-NL.doc

DOC - 59 Kb