Joint-venture Toll4Europe GmbH van start voor het afrekenen van tol door heel Europa met slechts één box

T-Systems International GmbH, Daimler AG en DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG hebben een joint-venture opgericht voor het ontwikkelen en leveren van EETS [Europese Elektronische Tolservice (European Electronic Toll Service)] voor voertuigen vanaf 3.5 ton. Voorafgaand aan de oprichting van deze joint-venture hadden alle verantwoordelijke mededingingsautoriteiten al toestemming verstrekt.

Daimler AG en DKV EURO SERVICE GmbH + Co. KG zijn een partnerovereenkomst aangegaan met T-Systems EETS GmbH, dat reeds als EETS provider geregistreerd staat. De joint-venture opereert onder de naam Toll4Europe GmbH. Doelstelling van Toll4Europe GmbH is het terugdringen van de huidige complexe relaties tussen de diverse nationale tolheffende instanties en de providers van toldiensten. Via het Toll4Europe GmbH platform kunnen service providers van elke omvang hun klanten nu EETS-diensten gaan aanbieden in de hoedanigheid van sales partner.

T-Systems heeft 55% van Toll4Europe in bezit, Daimler 30% en DKV 15%. Bijgevolg wordt Toll4Europe aangestuurd door T-Systems, een bedrijf dat ruim 14 jaar tolervaring in de joint-venture bijdraagt en verantwoordelijk is voor zowel de techniek als het sales partner management. Daimler draagt zijn expertise bij op gebied van integratie van de te ontwikkelen on board unit in voertuigen. Het aandeel van DKV bestaat uit 25 jaar ervaring in de tolwereld en de verkregen know-how met het factureren van 30 Europese tolsystemen aan inmiddels 140.000 klanten.

Hiermee zijn de noodzakelijke voorwaarden gecreëerd voor de technische implementatie van een toekomstige uniforme tolbox voor alle Europese tolsystemen. De feitelijke introductie van de box staat voor 2018 gepland. Aanvankelijk zal de box België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Polen gaan bestrijken, waarna volgens plan ook Italië, Portugal, Spanje en Hongarije hetzij direct, hetzij spoedig zullen worden geïntegreerd. Doel is om op middellange termijn alle huidige en toekomstige tolheffingen voor wegen, tunnels en bruggen in één en hetzelfde toestel onder te brengen.

20170502_Toll4Europe_final_NL.docx