Samenwerking klant-leverancier centraal in Procurement Marketplace Update

Betere contract compliance, verbeterde relaties met leveranciers en flexibel delen van content

Basware introduceert een nieuwe functie in haar Marketplace-oplossing. De verbeterde oplossing maakt de samenwerking tussen kopers en leveranciers eenvoudiger. Daarnaast kunnen gebruikers makkelijker kiezen voor voorkeursleveranciers en hun spend compliance verbeteren. Mobile search is ook in deze update geïntegreerd.

Voor de meeste organisaties blijven uitgaven buiten het contract om een probleem. Als er niet bij voorkeursleveranciers wordt afgenomen, kan dit invloed hebben op onderhandelde besparingen én op de onderhandelingspositie voor toekomstige prijsafspraken.

Dit probleem verergert bij meerdere leveranciers en vele prijslijstwijzigingen. Wanneer het up-to-date houden van prijslijsten binnen het e-procurement systeem een uitdaging wordt, gaan besparingen verloren en doen inkoopteams eenmalige aankopen bij te veel leveranciers. Als gevolg daarvan hebben veel organisaties te kampen met tijdrovende, handmatige eenmalige bestellingen, slechte contract compliance en relatieve lagere contract-gebonden uitgaven.

Basware Marketplace, een oplossing binnen Basware Purchase-to-Pay, maakt het voor inkooporganisaties makkelijker om goederen en diensten bij voorkeursleveranciers af te nemen. Met Marketplace kunnen bedrijven in contact komen, samenwerken én transacties uitvoeren met hun leveranciers. Hierdoor kunnen medewerkers voornamelijk bij voorkeursleveranciers inkopen door het flexibel delen van content tussen kopers en leveranciers.

Kopers kunnen Marketplace gebruiken om in contact te komen met bestaande leveranciers of bij het onboarden van strategische leveranciers met gebruiksvriendelijke zelfbedieningstools. Leveranciers kunnen eenvoudig al hun producten en diensten op één plek beheren en deze beschikbaar maken voor meerdere afnemers. Hierdoor is het niet meer nodig meerdere prijslijsten bij te houden. Gebruikers hebben toegang tot een gebruiksvriendelijke shopping experience waarbij alleen relevante artikelen met actuele prijzen worden getoond.

"Deze update voor Marketplace geeft afnemers meer controle over het catalog management proces", zegt Dany De Budt, country manager bij Basware. "Afnemers kunnen nu namens leveranciers catalogi in het systeem laden. Ze kunnen ook product-specifieke sleutelwoorden van leveranciers aanvullen en relevante inhoudslabels toevoegen. Op deze manier worden gebruikers in staat gesteld gemakkelijker producten en diensten in de catalogus te vinden.”

"We hebben ook mobile search geïntroduceerd als onderdeel van de Marketplace-oplossing", vervolgt De Budt. "Met mobile search kunnen de inkopers en category managers de zoekervaring van de gebruikers optimaliseren en op het inkoopbeleid van het bedrijf aanpassen. Alle zoekresultaten worden weergegeven op één scherm en gebruikers worden naar de juiste producten en diensten geleid.”

De nieuwe en verbeterde Marketplace tilt inkoopprestaties naar een hoger niveau door:

• een intuïtieve gebruikerservaring voor eindgebruikers;

• een toename van e-procurement met meer catalogusinhoud;

• meer zaken te doen met voorkeursleveranciers en ‘losse’ uitgaven te voorkomen;

• te zorgen voor meer contractnaleving en het benutten van onderhandelde besparingen;

• een betere zichtbaarheid van uitgaven en relatief meer contract-gebonden uitgaven.

20181016 Marketplace NL.docx