TomTom breidt samenwerking met Microsoft uit om Microsoft Cloud-producten te voorzien van locatie gebaseerde diensten

TomTom selecteert Microsoft Azure als zijn preferred cloud-provider; TomTom locatie gebaseerde diensten zullen worden gebruikt voor alle Microsoft-technologieën voor cloud-diensten, waaronder Microsoft Azure, Bing Maps en Cortana

TomTom (Tom2) en Microsoft Corp (MSFT) kondigden vandaag aan dat zij hun partnerschap uitbreiden en TomTom’s kaarten en verkeersinformatie aan meerdere cloud services van Microsoft zullen worden toegevoegd. Met deze verbrede integratie wordt TomTom een toonaangevende leverancier van locatiedata voor Microsoft Azure en Bing Maps. TomTom breidt op zijn beurt de relatie met Microsoft uit en kiest Microsoft Azure als zijn voorkeursprovider voor de cloud.

Azure Maps levert beveiligde locatie-API's om geospatiale context aan gegevens te bieden. De Azure Maps service verhoogt de waarde van het Microsoft Azure cloud platform dat ondernemingen en ontwikkelaars helpt bij het creëren van Internet of Things (IoT), mobiliteit, logistiek en asset tracking oplossingen. TomTom’s kaartgegevens en diensten zijn een belangrijk onderdeel voor het tot stand brengen van deze bedrijfsscenario's voor klanten.

Anders Truelsen, Managing Director van TomTom Enterprise: "TomTom is trots op de relatie die we met Microsoft hebben opgebouwd om Microsoft Azure-klanten toegang te bieden tot locatiebewuste applicaties. Ik kijk uit naar een verdieping van die relatie terwijl we onze hoogwaardige locatietechnologieën uitbreiden naar een nog groter publiek. We zijn verheugd dat we zijn gekozen als de voorkeursleverancier van locatiegegevens voor het in kaart brengen van alle Microsoft-diensten, waaronder Bing, Cortana, Windows en vele andere toonaangevende producten en de innovaties die uit deze relatie zullen voortkomen."

"Deze samenwerking met TomTom is heel anders dan alles wat Microsoft eerder op het gebied van kaarten heeft gedaan", aldus Tara Prakriya, Partner Group Program Manager van Azure Maps en Connected Vehicles. "Dat TomTom zijn diensten host in de Azure-cloud, betekent dat ze hun kaartgegevens met zich meebrengen. Het produceren van kaarten in Azure vermindert de vertraging voor klantenapplicaties en zorgt ervoor dat we de meest recente data aan kunnen bieden via Azure Maps. Azure klanten uit alle sectoren hebben er uiteindelijk baat bij wanneer hun geospatiale data en analyses, TomTom data en Azure Maps diensten allemaal samen in dezelfde cloud draaien."

Azure Maps belicht een veelheid aan locatiescenario's voor Microsoft. Azure klanten hebben nu native ondersteuning, variërend van het bouwen van map-based dashboards tot aan op IoT gebaseerde visualisaties van ruimtelijke analyses en mobiliteitsscenario's voor voertuigbewegingen. In de landbouw bijvoorbeeld, kunnen klanten hierdoor eenvoudig het gebruik van landbouwsensoren voor gewassen, vee en tractoren volgen om de productie te optimaliseren. Het gebruik van de Azure Maps routing services van TomTom maakt het mogelijk om goederen afkomstig van landbouwgrond inzichtelijk te distribueren naar de detailhandel, restaurants en thuisbezorging. Door gebruik te maken van de meest recente kaarten en verkeersinformatie kan het leveringsbereik worden bepaald, kunnen leveringsroutes worden geoptimaliseerd en kan de klant inzicht krijgen in de status van de levering.

TomTom biedt de meest recente kaart- en verkeersinformatie in combinatie met Azure Maps diensten en SDK's om de verbeterde smart city applicaties te continueren. Azure Maps SDK's die gebruik maken van TomTom-diensten maken het namelijk eenvoudig om een veelheid aan datasets uit verschillende bronnen weer te geven. Denk hierbij aan real-time parkeermeters, straat-specifiek verkeer, het aanpakken van de carbon footprint en het verminderen van geluidshinder. Dit alles in een meer geconsolideerde, kaartgebaseerde applicatie voor de visualisatie van relevante stadsinformatie die van cruciaal belang is voor haar burgers.

20180402_TomTom partnership Microsoft NL.docx