TomTom en Verizon werken samen om verkeersveiligheid te verbeteren met 5G

Combinatie Verizon 5G Ultra Wideband en TomTom HD Maps helpt verkeersongelukken met hulpdiensten terug te dringen

TomTom [TOM2] en Verizon hebben tijdens TechCrunch Disrupt SF, een van de belangrijkste conferenties ter wereld voor tech-startups, een innovatief 5G-project aangekondigd om verkeerskruisingen veiliger te maken voor hulpdiensten.

Jaarlijks vinden in de Verenigde Staten zo'n 6.500 ongelukken plaats waarbij ambulancevoertuigen betrokken zijn. Rond de 300 achtervolgingen met politieauto's leiden tot ernstige ongelukken, soms met dodelijke afloop. In tien jaar tijd vonden er 31.600 ongelukken plaats met brandweervoertuigen. TomTom en Verizon willen daar verandering in brengen door ervoor te zorgen dat voertuigen van hulpdiensten veiliger kunnen doorrijden. Dit willen ze bereiken met TomTom HD (High Definition) Maps in combinatie met het 5G Ultra Wideband-netwerk van Verizon. Met deze samenwerking dragen de bedrijven bij aan Vision Zero, een wereldwijd initiatief om het aantal doden en gewonden in het verkeer tot nul te reduceren. De bedrijven werken samen in de Mcity Test Facility, de testomgeving van de Universiteit van Michigan voor autonome voertuigen. Samen onderzoeken ze hoe voertuigen met behulp van een 5G-verbinding, verkeerslichten en camera's op kruispunten, kunnen zorgen dat de veiligheid van voetgangers verbetert en ongelukken worden voorkomen.

Locatie-informatie delen
Het doel van dit initiatief is om met de nieuwste technologieën van beide bedrijven locatie-informatie te delen. Het gaat hier om informatie die afkomstig is van alle 'entiteiten' op het moment dat een hulpdienstvoertuig nadert. Dit is mogelijk door gebruik te maken van TomTom HD Maps, dat een bijna real-time 3D-visualisatie van een kruispunt kan maken, bijna real-time weergave van bewegingen en het 5G Ultra Wideband-netwerk van Verizon.

Revolutionaire dienst

Jeff Frantz, Executive Director van Verizon Location Technology: “Door gebruik te maken van de kracht, de enorme bandbreedte, de zeer hoge snelheden en ultra-lage latency van ons 5G-netwerk, kunnen we samen met TomTom een revolutionaire dienst ontwikkelen die het verkeer voor iedereen veiliger maakt.”

“TomTom en Verizon hebben een lange historie en dit project laat zien dat TomTom een uitstekende partij is om nieuwe mogelijkheden te verkennen die bijdragen aan het succes van onze klanten”, vertelt Anders Truelsen, Managing Director bij TomTom Enterprise. “TomTom blijft vooroplopen met innovaties door locatietechnologie in te zetten voor een veiligere, schonere en filevrije wereld.”

20191003 TomTom x Verizon NL.docx

PR Consultant, Square Egg Communications