TVM huldigt 155 Ridders van de Weg in België

In 2018 telt TVM 100 bronzen, 46 zilveren en 9 gouden Ridders in de rangen

Tijdens een prestigieus evenement in de Dockx Dome Event Hall te Brussel heeft transportverzekeraar TVM Belgium vanavond 155 Ridders van de Weg gehuldigd, waaronder 9 gouden, 46 zilveren en 100 bronzen. De huldiging in België vindt plaats sinds 2005 en vanavond vond de 14e viering op rij plaats. Nederland was dit jaar aan een jubileumeditie toe. Bij onze noorderburen reikte TVM verzekeringen deze onderscheiding al voor de 50ste keer uit. In België en Nederland samen heeft TVM ondertussen meer dan 30.000 vrachtwagenchauffeurs geridderd.

De uitreiking vond plaats in aanwezigheid van eregast Marc Herremans die de insignes persoonlijk overhandigde aan de aanwezige gevierden.

Frank Van Nueten, algemeen directeur van TVM: “Bij TVM streven we naar minder schadegevallen en meer werkplezier. Dankzij ons veiligheidsinitiatief ‘Ridders van de Weg’ trachten we niet alleen het aantal schades terug te dringen, maar ook een positieve bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid in het algemeen. Dit jaar hebben we in België opnieuw 155 vrachtwagenchauffeurs gevierd die zich op een positieve manier onderscheiden van hun collega’s, door 3, 5 of zelfs 10 jaar schadevrij te rijden. Als je weet dat slechts 3 op de 1000 chauffeurs erin slagen om 10 jaar schadevrij te rijden, dan mogen we inderdaad spreken over werkelijk uitzonderlijke prestaties.”

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit, gaf hierover nog een belangrijk statement mee aan de hand van een videoboodschap tijdens het evenement: “Als we het aantal ongevallen bekijken per gereden kilometer, rijden vrachtwagenchauffeurs gewoon veiliger dan andere bestuurders. Schadevrij rijden gaat heus niet om geluk alleen, het gaat om de attitude.”

Ook de werkgevers zelf zijn in de feestelijkheden betrokken. Volgens de heer Van Nueten focussen de transportfirma’s alsmaar meer op preventie, en dat werpt zijn vruchten af.

“Meer dan de helft van de schades ontstaat nog altijd door manoeuvreren, terwijl dit type schade eigenlijk makkelijk te voorkomen is. Als je weet dat een enkel schadegeval een bedrijf al gauw 2500 euro kost - imagoschade niet meegerekend - dan is het duidelijk dat de werkgevers er ook op economisch vlak alle baat bij hebben om hun chauffeurs te sensibiliseren. TVM werkt actief samen met haar klanten op vlak van preventie en risicobeheer om zo actief de schadefrequentie te doen dalen.”

TVM zet niet alleen in op schadevrij rijden, maar wil ook het aantal verkeersdoden in het wegtransport naar 0 herleiden. Om hierin te slagen, zet TVM in op innovatieve en slimme technieken die ongevallen voorkomen en tegelijkertijd besparingen opleveren voor transportbedrijven. Een van die technieken is het goed afstellen van de spiegels van de vrachtwagen om de dode hoek te verkleinen en ongevallen te vermijden. Met de installatie van haar eigen spiegelafstelplaatsen bij klanten wil TVM andermaal een betekenisvolle bijdrage leveren aan veiliger vrachtvervoer.

De Ridders van de Weg zijn een initiatief van de Stichting Veiligheidsplan van TVM verzekeringen. Elk jaar reikt TVM bronzen, zilveren en gouden insignes uit aan beroepschauffers die respectievelijk 3, 5 en 10 jaar schadevrij zijn.

20181020 Persbericht Ridders van de Weg NL DEF.docx