Water-link tekent strategisch partnership met Suivo om assets in kaart te brengen

Antwerpse watermaatschappij water-link werkt samen met Edegems technologiebedrijf Suivo om alle voertuigen, machines én gereedschappen van de watermaatschappij uit te rusten met een energiezuinige tag. Via intelligente positiebepaling zullen die tags informatie over de meer dan duizend assets verzamelen en digitaal ter beschikking stellen in het Suivo IoT Cloud Platform, een moderne en gebruiksvriendelijke webapplicatie. Water-link kiest daarmee voor een bijzonder innovatieve Asset Management-oplossing.

Om concurrentieel te blijven en de rendabiliteit te verhogen zocht water-link een oplossing voor de ultranauwkeurige positiebepaling en beheer (bv. keuringen, onderhoud, beschikbaarheid …) van alle assets, zowel outdoor als indoor, in gebouwen, opslagplaatsen en andere constructies boven én onder de grond.

Op zoek naar die duurzame partner kwam water-link niet toevallig bij Suivo terecht. Het Belgische technologiebedrijf met hoofdzetel in Edegem is een producent van innovatieve telematica- en IoT-toepassingen. Met track & trace als basisoplossing ontwikkelen ze ingenieuze systemen die veel verder gaan dan louter de positiebepaling. Het Suivo IoT Cloud Platform is daar een mooi voorbeeld van. De beveiligde webapplicatie en mobile app van Suivo bieden hiervoor de perfecte oplossing. Ze zorgen voor een duidelijke weergave en gebruiksvriendelijk beheer van alle data.

Peter Geldhof, Commercieel Directeur bij Suivo: “Wij geloven dat technologie ongekende mogelijkheden biedt om mensen, voertuigen, materieel en locaties met elkaar te verbinden. IoT-connecties leveren een enorme meerwaarde aan ondernemingen zoals water-link, die efficiënter, veiliger willen werken en rendabeler willen zijn. Dit partnership is Suivo op het lijf geschreven. Onze tagline is ‘connecting your business’. En dat is precies wat we hier gedaan hebben. We luisteren eerst naar de vaak complexe behoeften van de klant en stellen dan een oplossing voor. Die is meestal gebaseerd op het intelligent koppelen van onze verschillende standaard IoT-componenten, soms aangevuld met customisaties waarvoor we een eigen R&D afdeling hebben”.

Het Suivo IoT Cloud Platform verbindt nu full circle assets, voertuigen, personen, machines en gereedschappen met elkaar. Dit alles eenvoudig te beheren vanaf een overzichtelijk cloud platform met gebruiksvriendelijke webapp, aangepaste mobile apps en volledig geïntegreerd met alle bedrijfsprocessen. De nieuwe ultramoderne slimme asset trackers zijn de kers op de taart.

Steven De Schrijver, COO bij water-link: Bij water-link hechten we veel belang aan innovatie en out of the box denken. IoT, Industrie 4.0, Big Data zijn dan ook woorden die we vaak in de mond nemen. Dankzij de samenwerking met Suivo kunnen we deze termen nu ook concreet invullen bij water-link waardoor we de trendsetter voor innovatie in de watersector blijven.”

Concreet betekent de samenwerking dat water-link aan de hand van het Suivo IoT Cloud Platform de beschikbaarheid, het beheer, de keuringen en interventies van voertuigen, gereedschappen en graafmachines verder kan implementeren en optimaliseren met het oog op een volledige transparantie van alle assets van het waterbedrijf.

De uitrol van het nieuwe systeem is in februari 2019 gestart waarbij alle assets van water-link worden voorzien van een tag, een sensor en/of tracker die data (locatie, draaiuren …) capteert. Zo installeert Suivo trackers in voertuigen en machines, sensoren op machines en materiaal en worden er intelligente tags op gereedschappen gezet. De sensoren en tags maken gebruik van energiezuinige en oplaadbare batterijen die jarenlang meegaan. De verzamelde data worden doorgestuurd naar de centrale Suivo IoT Cloud. Hiervoor maakt Suivo gebruik van diverse communicatie- en connectiviteitstechnologiën, zoals GPRS, wifi, LoRa en/of het Sigfox IoT-netwerk. De positiebepaling en datatransfer gebeuren dynamisch en steeds op de meest accurate en energiezuinige manier. Ook dat maakt de Suivo-oplossing uniek.

Door voluit in te zetten op innovatief Asset Management wil water-link meerwaarde creëren voor de hele organisatie. De samenwerking met Suivo leidt bovendien tot nog meer synergievoordeel, dankzij de complementaire competenties. Nu is er al een eerste integratie van de digitale data uit het Suivo Asset Management systeem gekoppeld met het GIS-systeem. In een latere fase komt er een tweede koppeling met de ERP-systemen van water-link.

20190326_water-link & Suivo NL.doc

DOC - 59 Kb